Tento výlet nás zavede na Halštatsko-laténské hradiště Věnec u Lčovic, keltské sídlo nadregionálního významu. Leželo zřejmě na pravěké dálkové komunikaci spojující českou kotlinu s Podunajím, která se později vyvinula v jednu z větví Zlaté stezky.

Hradiště bylo pojmenováno podle stejnojmenného vrchu Věnec, který je ve starších mapách uváděn pod názvem Pržmo. Podle místních starousedlíků je jako Věnec nazývána nejvyšší část vrcholu kopce s kamenným valem a Pržmo se nazývá celý masiv pod vrcholem.

Na hradišti Věnec bylo nalezeno velké množství keramiky, žernov na mletí obilí a významný objev pětidílného článku honosného bronzového opasku. Většina artefaktů je datována do 6. století a na počátek 5. století před Kristem.

Výchozím i cílovým místem pro tento výlet jsme zvolili obec Budilov u Čkyně. Zde zaparkujeme a vydáme se do části obce, nazvané Mlaka a odtud půjdeme po červené TZ po zpevněné cestě směrem na Zálezly cca 2 km. Cesta je proznačena také jako „Keltská stezka“, která vede z Boubína, přes Mařský vrch na hradiště Věnec. Každoročně začátkem září se koná symbolická akce nazvaná „Putování keltskou stezkou“, kdy se skupina Keltů vydá na pochod z Boubína přes Mařský vrch na hradiště Věnec a poté poutníci sejdou do obce Lčovice, kde se koná keltská slavnost.

Po 2 km dojdeme k rozcestí a zde odbočíme vlevo na nezpevněnou lesní cestu, která může být ve vlhčím období i mírně rozbahněná.  V době, kdy jsme absolvovali výlet my, byl tento úsek poničen těžkou lesní technikou. Po cca 300 metrech dojdeme k další křižovatce lesních cest, zde už je cesta lépe schůdná, vydáme se vlevo a již začínáme stoupat k vrcholu Věnce. Po dalších 300 metrech dojdeme k čerstvě vytěženému průseku v lese a před námi je poslední, nejnáročnější úsek cesty. Od hradiště nás dělí posledních 350 metrů prudkého stoupání pěšinou po pravém okraji vyporáženého lesa.

Až vystoupáme do nejvyššího místa, ocitneme se na akropoli trojúhelníkového půdorysu o rozměrech 70 x 90 m. Hradiště věncovitě obklopuje 1,5 km dlouhé valové opevnění.

Podél hradiště půjdeme západním směrem po modré TZ k vrcholu hory, v jeho blízkosti je posezení s ohništěm, kde si můžeme odpočinout. Pak se již vydáme dále po modré TZ směrem na Hradčany příjemnou lesní cestou, po 850 m přijdeme na lesní rozcestí a odbočíme vlevo jižním směrem na neznačenou lesní cestu, která nás dovede po 250 m na okraj lesa a pokračuje přes louky zpět do obce Budilov.

• parkování – parkoviště v obci Budilov, GPS: 49.0893000N, 13.8524000E
  • nástupní místo – nástupní místo náves v Budilově
  • značení  – nejprve po zelené TZ, pak po červené TZ, dále po modré TZ, nakonec po neznačené lesní cestě
  • časová náročnost – cca 2,5 hodiny
  • fyzická náročnost – střední, vhodné i pro rodiny s dětmi, nevhodné pro kočárky
  • délka trasy: 5,3 km
  • povrch – zpevněné a lesní cesty, lesní pěšiny
  • zajímavosti na trase  –  keltské hradiště, výhledy
  • občerstvení na trase: ne, pouze vlastní
  • zajímavosti v okolí – rozhledna Mařský vrch a kamenné moře (pěšky 2,5 km po červené TZ);  Židovská synagoga a hřbitov ve Čkyni, www.synagoga-ckyne.cz, cca 4 km; Sudslavická naučná stezka

venec_itinerar si můžete vytisknout a všechny informace prakticky využít přímo v terénu. /vložit pdf soubor/

Rádi bychom počet výletů dále rozšiřovali a tak uvítáme, když se s námi podělíte o své zkušenosti s našimi výlety a dáte nám vědět, jaké informace vám chybí a měli bychom je doplnit. Nebo nám zašlete své fotografie z těchto výletů, které rádi u výletů zveřejníme. K tomu můžete využít buď e-mail vlaskova@rras.cz, nebo třeba náš profil na facebooku www.facebook.com/isumava, kam také pravidelně přidáváme novinky a zajímavosti o dění na Šumavě.  Budeme rádi, když nás budete sledovat, lajkovat a sdílet.