Návštěvníky Šumavy a konkrétně oblasti Železnorudska asi nejvíce lákají ledovcová jezera, k nimž zamíří během léta tisíce návštěvníků. Proto bychom rádi představili oblast, která není tolik známá, ale jistě vás svým kouzlem osloví.

Pojďte se, milovníci Šumavy, nechat zlákat na výlet nádhernou krajinou kolem Hojsovy Stráže, se zastavením u bývalého Rumpelova vodního mlýna. Výchozím bodem výletu je parkoviště v centru Hojsovy Stráže. Odtud se vydáte podél silnice dolů směrem Zelená Lhota. Po zhruba 150 metrech u Chaty Šumava odbočíte doprava. Po seběhnutí malého kopečku narazíte vpravo na první zelenou značku naučné stezky, která vás zavede přímo k ruině bývalého mlýna. Z informačního panelu se dozvíte o historii místa. Pokračujete dále po zelené, cestou se vám za zády poprvé ukáže vrchol Ostrého, až se dostanete na křižovatku turistické trasy a cyklostezky č. 2100. Zde odbočíte vpravo na cyklostezku a dojdete kolem přírodní rezervace Svobodova niva přes Jižní Stráň zpět do Hojsovy Stráže. Cestou vás čekají dechberoucí výhledy do okolí. V obci stojí za prohlédnutí klasicistní kostel a místní orloj, který je skutečnou šumavskou raritou, více se dozvíte na www.orloj-sumava-hojsovastraz.cz

Trasa je v první třetině trochu náročná na převýšení, překonáváte dolů a nahoru údolí Zelenského potoka, jedná se o lesní cestu s kameny a kořeny, která není vhodná pro kočárky, druhá část trasy, od navázání na cyklostezku č. 2100 je povrch asfaltový a cesta až do cíle vede prakticky po vrstevnici. Po celé trase výletu není, kromě lesních potoků, žádné občerstvení, je tedy dobré se vybavit pitím a svačinkou. Kolem bude jen příroda, občerstvíte se až v Hojsově Stráži. Celkem v nohách hezkých 7,1 km a zážitek z místní přírody neopakovatelný.